امام جمعه: خانه‌های ورزش و هنر در بخش‌های شهرستان دزفول احداث شود

امام جمعه: خانه‌های ورزش و هنر در بخش‌های شهرستان دزفول احداث شود
۱۴۰۲-۰۹-۲۱
55 بازدید

به گزارش عماریون، حجت الاسلام و المسلمین مسعود بهرامپور روز سه شنبه در یکصد و چهل و نهمین نشست شورای فرهنگ عمومی دزفول در دفتر نهاد امامت جمعه این شهر افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ورزش و جوانان ماموریت دارند اخذ مجوز و اعتبار لازم برای احداث این خانه‌های فرهنگ و ورزش […]

به گزارش عماریون، حجت الاسلام و المسلمین مسعود بهرامپور روز سه شنبه در یکصد و چهل و نهمین نشست شورای فرهنگ عمومی دزفول در دفتر نهاد امامت جمعه این شهر افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ورزش و جوانان ماموریت دارند اخذ مجوز و اعتبار لازم برای احداث این خانه‌های فرهنگ و ورزش را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه این نشست نخستین نشست شورای فرهنگ عمومی دزفول با محوریت مسایل فرهنگی شهرستان و بخش‌های تابعه است، ادامه داد: اجرای برنامه‌های فرهنگی در کل شهرستان باید متوازن باشد.

امام جمعه دزفول، نبود امام جمعه در شهرهای تابعه این شهرستان را موجب چالش در اجرای فعالیت‌های فرهنگی در این مناطق دانست و گفت: تعدادی از شهرهای تابعه دزفول دارای امام جمعه نیستند که برای منصوب شدن امام جمعه آنها پیگیری می‌شود.

کار فرهنگی در بخش‌های تابعه دزفول به حاشیه رفته است

حجت الاسلام بهرامپور بیان کرد: مسایل فرهنگی در بخش‌های تابعه شهرستان به دلیل نداشتن امام جماعت و امام جمعه به حاشیه رفته و کمتر به آن توجه می‌شود که برگزاری چنین نشست‌هایی در راستای ریشه یابی و تصمیم برای گره‌گشایی از مسایل فرهنگی کل شهرستان است.

وی ادامه داد: علاوه بر شورای فرهنگ عمومی دزفول برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان به صورت ماهانه در دستور کار قرار گرفته است تا مسایل فرهنگی در سطح شهرستان مورد ارزیابی و تصمیم گیری قرار گیرند.

 

امام جمعه: خانه‌های ورزش و هنر در بخش‌های شهرستان دزفول احداث شود

برخی مشکلات مانع از استقرار روحانی در بخش‌ها شده است

امام جمعه شهر امام دزفول نیز در این نشست گفت: نشست شورای فرهنگ عمومی در سال‌های گذشته در بخش‌های تابعه دزفول برگزار و تصمیم‌هایی نیز گرفته شد ولی به دلیل اینکه اراده‌ای در دستگاه‌های متولی وجود نداشت، در عمل این نشست‌ها بدون نتیجه باقی ماندند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد فیض الاسلام با بیان اینکه لازمه حل مسایل فرهنگی شناخت ریشه‌ای آن‌ها است، افزود: بسیاری از مساجد بخش مرکزی به دلیل نداشتن روحانی از کارکرد اصلی خود خارج شده‌اند.

وی وجود هیات امنای سنتی را یکی از دلایل حضور نیافتن روحانیون در مساجد دانست و ادامه داد: نداشتن هیات امنای تراز انقلاب، نداشتن خانه عالم در جوار مساجد و اقامه نماز جماعت توسط افراد غیرروحانی از جمله دلایلی است که حضور روحانیون در شهرها و بخش های تابعه دزفول را با چالش مواجه کرده است.

امام جمعه شهر امام دزفول با بیان اینکه باید همتی برای اقامه دین در مساجد وجود داشته باشد، گفت: برخی هیات‌های مذهبی که به اسم اهل بیت(ع) در حال برگزاری مراسم هستند، نظام مند نیستند.

برخی کانون‌های فرهنگی میانرود به انبار طبل و سنج تبدیل شده‌اند

امام جمعه شهر میانرود دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه فعالیت فرهنگی در بخش‌های دزفول سال‌ها دچار وقفه بود، اظهارکرد: شهر میانرود با ۱۲ هزار نفر جمعیت با مشکلات زیاد زیرساختی دست به گریبان است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدطاهر حمیدی با بیان اینکه به دلیل فرهنگ بومی منطقه چیزی به نام بی‌حجابی در شهر میانرود وجود ندارد، افزود: حضور مسوولان فرهنگی از جمله امام جمعه و مسوولان دستگاه‌های فرهنگی در شهرها و بخش‌های تابعه موجب دلگرمی مردم و فعالان فرهنگی می‌شود.

وی ادامه داد: برخی کانون‌های فرهنگی به انبار طبل و سنج تبدیل شده‌اند که این یعنی فعالیت کانون تنها به ماه محرم و صفر محدود شده است.

 

امام جمعه: خانه‌های ورزش و هنر در بخش‌های شهرستان دزفول احداث شود

چغامیش از داشتن یک کتابخانه هم محروم است

بخشدار چغامیش و شهیون دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه بخش چغامیش با ۳۳ روستا و ۲۵ دهیاری با کمبود کتابخانه مواجه است، گفت: چغامیش که در گذشته مهد نخستین دانشگاه بزرگ جهان بوده است امروز از داشتن کتابخانه محروم است.

حسین رحیمی ادامه داد: بخش شهیون در سال‌های اخیر به یکی از مناطق گردشگری مطرح در سطح کشور تبدیل شده به همین دلیل نیاز است که دستگاه‌های فرهنگی فعالیت‌های خود را در این بخش افزایش دهند.

وی با اشاره به محروم بودن مساجد بخش شهیون از نعمت روحانیت افزود: استقرار روحانی در این بخش می‌تواند موجب انسجام بخشی به فعالیت فرهنگی در شهیون شود.

بخشدار چغامیش و شهیون دزفول بیان کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی، اقامه نماز جماعت و حضور روحانیت در بخش شهیون به ویژه در حاشیه دریاچه دز که گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند، ضروری است.

وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای توسعه سرانه ورزشی در این بخش ادامه داد: سه مجموعه ورزشی روستای بنوت پایین، سید عنایت و حمزه که در سه نقطه این بخش قرار دارند با پیگیری‌های انجام شده در این روستاها در حال احداث است.

مساجد روستایی سردشت بدون استفاده باقی مانده‌اند

بخشدار سردشت نیز در این نشست گفت: بنیاد برکت در روستاهای سردشت اقدام به احداث مسجد کرده ولی به دلیل نداشتن روحانی این مساجد در عمل مورد استفاده برای فعالیت فرهنگی قرار نگرفته است.

حبیب الله سوزنگر بسیج و سپاه را تنها نهادی دانست که در روستاهای سردشت در حال انجام فعالیت فرهنگی است؛ وی ادامه داد: گسترش فضای مجازی در روستاها و از طرفی نبود روحانیت در این مناطق موجب شده تا جریان سازی فرهنگی در این روستاها به دست فضای مجازی باشد.

وی پرهیز از کار فرهنگی نمایشی را مورد تاکید قرار داد و افزود: کار فرهنگی نیاز به زیرساخت‌هایی مانند مسجد، کانون‌های فرهنگی هنری و کتابخانه دارد که روستاهای سردشت از این موضوع محروم هستند.

تهدید ترکیبی باغ ویلاهای بخش مرکزی باید به فرصت تبدیل شود

سرپرست بخشداری مرکزی دزفول نیز در این نشست گفت: بسیاری از مسایل از جمله کمبود امام جماعت و جمعه و ضعف در زیرساخت‌های فرهنگی و ورشی نقطه مشترک تمام بخش‌های دزفول است.

ابوذر بیدلی افزود: بزرگترین مشکل بخش مرکزی دزفول باغ ویلاهای این بخش است که به جنگی ترکیبی علیه اقتصاد، فرهنگ و امنیت بخش مرکزی و کل شهرستان تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: تهدید اجتماعی – فرهنگی باغ ویلاهای بخش مرکزی با کار فرهنگی منسجم باید به فرصت تبدیل شود.

بیدلی اظهار کرد: مسایل، چالش‌ها و کمبودهای بخش مرکزی دزفول با اولویت کارهای فرهنگی و رویکرد جهادی در حال شناسایی و اولویت بندی است.

۴۸ طرح ورزشی در چهار بخش دزفول در حال اجرا است

مدیر امور فرهنگ و جوانان اداره ورزش و جوانان دزفول نیز در این نشست توسعه زیرساخت‌های ورزشی را از جمله اولویت‌های این اداره در تمام شهرستان برشمرد و گفت: هم اکنون ۴۸ طرح ورزشی فعال در چهار بخش دزفول وجود دارد که عملیات اجرایی ۹ طرح با نهایی شدن مناقصه آنها آغاز شده است.

امیر قنبرزاده افزود: ۱۲ زمین چمن مصنوعی در چهار بخش شهرستان طی یک سال گذشته افتتاح شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه افزایش سرانه ورزشی در روستاها و بخش‌های تابعه به صورت جدی در دستور کار است، ادامه داد: بازسازی سالن ورزشی میانرود، برنامه ریزی برای احداث ۹ زمین چمن مصنوعی و همچنین آغاز فرآیند تجهیز پنج خانه ورزش روستایی از جمله اقدام‌هایی است که برای توسعه سرانه ورزشی در شهرستان انجام شده و یا در حال انجام است.

به گزارش عماریون، لزوم استمرار پویش نه به تیراندازی در مراسمات، ضعف زیرساخت ورزشی، اولوت قرار دادن اعزام و استقرار مبلغان و روحانوین به روستاها و بخش‌ها، تاکید بر انتصاب امام جمعه برای شهرهای فاقد امام جمعه، غفلت از آموزش در مدارس روستاها و بخش‌ها، ضعف در زیرساخت‌های و سرانه‌های فرهنگی و ورزشی، نیاز بخش‌ها به فرهنگسرا، کتابخانه و کانون فرهنگی هنری، لزوم پیگیری استفاده فرهنگی از برخی ساختمان‌های بدون استفاده دولتی در بخش‌ها، ضرورت رفع مشکل میراث فرهنگی در شهرهای تاریخی برای توسعه زیرساخت‌های شهری از جمله مطالبی بود که شهرداران شهرهای تابعه شهرستان در این نشست مطرح کردند.

همچنین در این نشست حجت الاسلام سید اسماعیل علوی به عنوان نماینده امام جمعه دزفول در بخش مرکزی و چغامیش و حجت الاسلام موسی زاده به عنوان نماینده امام جمعه دزفول در بخش شهیون منصوب و معرفی شدند.

جمعیت شهرستان دزفول با روندی رو به افزایش براساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ بالغ بر ۴۴۵ هزار نفر، سی‌امین شهرستان پرجمعیت کشور و دومین شهرستان پرجمعیت خوزستان است.

شهرستان دزفول دارای چهار بخش مرکزی، چغامیش، سردشت و شهیون و ۱۲ شهر است. شهرهای صفی آباد، شمس آباد، حمزه، میانرود، امام، سالند، دزفول، سیاه منصور، چغامیش، شهیون، منتظران و جندی شاپور شهرهای تابعه شهرستان دزفول هستند.

برچسب‌ها:, , , , , , , , ,