اسکان عشایر دامدار در دزفول قاعده‌مند می‌شود

اسکان عشایر دامدار در دزفول قاعده‌مند می‌شود
۱۴۰۲-۰۹-۲۰
100 بازدید

به گزارش عماریون علیرضا زمانی راد روز دوشنبه در نشست مشترک با مدیر منابع طبیعی و تعدادی از نمایندگان عشایر به منظور حل مشکل اسکان عشایر در شمال این شهرستان افزود: طی هفته‌های اخیر و با آغاز کوچ عشایر به خوزستان به ویژه مناطق شمالی دزفول گزارش‌های مختلفی از بروز مشکل برای اسکان عشایر توسط […]

به گزارش عماریون علیرضا زمانی راد روز دوشنبه در نشست مشترک با مدیر منابع طبیعی و تعدادی از نمایندگان عشایر به منظور حل مشکل اسکان عشایر در شمال این شهرستان افزود: طی هفته‌های اخیر و با آغاز کوچ عشایر به خوزستان به ویژه مناطق شمالی دزفول گزارش‌های مختلفی از بروز مشکل برای اسکان عشایر توسط شوراهای بخش به شورای شهرستان دزفول اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و جلوگیری از گسترش دامنه این مساله، موضوع در دستور کار شورای اسلامی شهرستان دزفول به عنوان حلقه واسط میان مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی این شهرستان قرار گرفت.

مهمترین دلیل شکل گیری مشکل برای اسکان عشایر بی اطلاعی از قوانین است

رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول گفت: بررسی کارشناسی مسایل مطرح شده پیرامون موانع اسکان عشایر در مناطق شمالی خوزستان نشان داد که مهمترین دلیل شکل گیری این مساله سوء تفاهم و بی‌اطلاعی از قوانین و مقررات بوده است.

وی ادامه داد: شناسایی و ارایه راهکارهای عملی و قانونی برای حل مساله اسکان عشایر در دزفول با همکاری اداره منابع طبیعی این شهرستان در دستور کار شورای اسلامی شهرستان قرار گرفت که تشکیل این نشست با این هدف است.

زمانی راد با اشاره به گزارش شوراهای بخش این شهرستان مبنی بر بروز مشکل حقوقی برای عشایر به دلیل اسکان بدون پروانه چرای دام در زمین های منابع طبیعی گفت: اطلاع رسانی نکردن ظرفیت ها و راهکارهای قانونی برای اسکان عشایر از جمله خلاهای مهم شناسایی شده در این زمینه است.

 

عشایر برای گرفتن طرح مرتعداری اقدام کنند
رییس شورای شهرستان دزفول با اشاره به راهکارهای قانونی مطرح شده توسط مدیرمنابع طبیعی دزفول برای حل این موضوع تصریح کرد: صاحبان پروانه چرای عشایری می‌توانند درصورتی که مجری طرح مرتعداری باشند با اصلاح طرح نسبت به دریافت مجوز اسکان در محدوده طرح مرتعداری از اداره منابع طبیعی اقدام نمایند.

وی ادامه داد: همچنین دامدارانی که هنوز نسبت به تهیه طرح اقدام نکرده‌اند باید در اسرع وقت نسبت به تهیه طرح اقدام کنند و موضوع اسکان نیز در طرح منظور شود.

محل‌های لازم برای اسکان قانونی عشایر دامدار شناسایی می‌شود
زمانی راد بیان کرد: همچنین در این نشست مقرر شد شوراهای بخش با همکاری اداره امور عشایر محل‌های لازم برای اسکان قانونی عشایر دامدار را شناسایی و به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معرفی و با مجوز اداره منابع طبیعی، بنیاد مسکن نسبت به تعیین محدوده قانونی جهت سکونتگاه‌های مورد درخواست و توافق اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن برای ایجاد سکونتگاه قانونی در اراضی منابع طبیعی باید اجازه لازم را از اداره منابع طبیعی اخذ کند ضمن اینکه در این نشست مقرر شد امور عشایر نیز نسبت به ایجاد و احداث زیرساخت‌های لازم به منظور عمران و اسکان دامداران اقدام کند.

رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول گفت: با توجه به اهمیت موضوع و تاکید شوراهای بخش شهرستان بر پیگیری مستمر مصوبه‌های این نشست تا گره گشایی از یکی از قدیمی ترین مسایل عشایر در مناطق شمال خوزستان، مقرر شد که نشست مشترک میان شورای شهرستان دزفول، شوراهای بخش، منابع طبیعی، امور عشایر و بنیاد مسکن هر ۲ هفته یکبار برگزار شود.

وی ادامه داد: مناطق شمالی خوزستان تنها حدود چهار ماه میزبان عشایر کوچ رو است به همین دلیل بسترسازی لازم برای میزبانی از این عشایر و فراهم کردن زیرساخت مناسب برای آنها تکلیفی قانونی است.

منبع ایرنا

برچسب‌ها:, , , ,