کاهش سهمیه سوخت ماشین آلات، چالش جدید کشاورزی دزفول

کاهش سهمیه سوخت ماشین آلات، چالش جدید کشاورزی دزفول
۱۴۰۳-۰۵-۰۹
167 بازدید

به گزارش عماریون دز، سالانه حدود ۲ و نیم میلیون تن انواع محصول زراعی و باغی باکیفیت در شهرستان دزفول تولید می‌شود که به استان‌ها و کشورهای مختلف صادر می‌شوند. با وجود ظرفیت تولید چنین محصولاتی و با تاکید بر تحقق شعار جهش تولید انتظار می‌رود نیازمندی‌های اولیه کشاورزی تامین شود تا کشاورزان بتوانند با آسودگی […]

به گزارش عماریون دز، سالانه حدود ۲ و نیم میلیون تن انواع محصول زراعی و باغی باکیفیت در شهرستان دزفول تولید می‌شود که به استان‌ها و کشورهای مختلف صادر می‌شوند.

با وجود ظرفیت تولید چنین محصولاتی و با تاکید بر تحقق شعار جهش تولید انتظار می‌رود نیازمندی‌های اولیه کشاورزی تامین شود تا کشاورزان بتوانند با آسودگی خاطر نسبت به تولید اقدام و با توجه به افزایش جمعیت، سالانه تولیدات خود را افزایش دهند.

با وجود اهمیت افزایش تولیدات، کشاورزان دزفول نسبت به کاهش سهمیه سوخت ماشین‌آلات کشاورزی اعتراض دارند و خواستار حل مشکل از طریق مسوولان مربوطه هستند.

یکی از کشاورزان و تراکتورداران دزفول ضمن انتقاد از وضعیت پیش آمده به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۲ سال پیش سهمیه گازوییل برای تراکتور در ماه یک هزار و ۲۰۰ لیتر بود ولی این سهمیه به مرور زمان کاهش یافت و اکنون به ۴۰۰ لیتر رسیده است.

مرتضی شاه‌حسینی افزود: این در حالی است که در زمان اوج کاری، هر تراکتور در هر شبانه روز به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر سوخت نیاز دارد.

وی افزود: ۱۰ هکتار زمین کشت کرده‌ام که برای انجام مراحل داشت باید از تراکتور استفاده کنم ولی به علت نبود سوخت تراکتورداران توانایی فعالیت ندارند و مشخص نیست سرنوشت زمینی که کشت کردم با وجود چنین شرایطی چگونه خواهد شد.

این کشاورز بیان کرد: اوج فعالیت کشاورزی دزفول در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور است که انتظار می‌رود امکانات لازم برای فعالیت کشاورزان فراهم شود.

یکی دیگر از کشاورزان دزفول با بیان اینکه نرخ دولتی هر لیتر گازوئیل سه هزار ریال است، بیان کرد: سهمیه اختصاص داده شده فقط برای مصرف چند روز تراکتور است و بقیه روزهای ماه مجبوریم سوخت را با لابی و دشواری فراوان با نرخ آزاد ۹۰ تا ۱۲۰ هزار ریال برای هر لیتر تهیه کنیم.

محمدرضا مرادی با بیان اینکه همین سوخت آزاد نیز به راحتی یافت نمی‌شود، افزود: طبق اعلام مرکز خدمات کشاورزی، سهمیه‌ای که توسط ستاد مرکزی در سیستم ثبت شده اعمال می‌شود و حواله نیز به همین میزان اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه تولید کشاورزی با این شرایط دشوار است، ادامه داد: متاسفانه نهادی نیز برای اعتراض وجود ندارد و هیچ کس پاسخگوی ما نیست.

موضوع را از طریق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی جویا شدیم که روابط عمومی این شرکت اعلام کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هیچگونه دخل و تصرفی در میزان سهمیه سوخت کشاورزی ندارد و سهمیه طبق دستور ستاد مرکزی براساس قرارداد زمین در نظر گرفته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز با تایید وجود این مشکل به خبرنگار ایرنا گفت: سوخت موردنیاز ماشین‌آلات کشاورزی دزفول باید براساس سهم تولیدات اختصاص یابد تا شاهد جهش تولید در حوزه کشاورزی باشیم.

بهروز قمرزاده افزود: پس از مکاتبات و پیگیری‌های جهاد کشاورزی، نماینده، فرماندار و اتاق اصناف دزفول نشستی با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و معاونان به منظور بررسی این مشکل برگزار و درخصوص سوخت ماشین آلات کشاورزی بحث و تبادل نظر شد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز سوخت ماشین‌آلات کشاورزی دزفول در سال با توجه به سهم شهرستان دزفول در تولیدات کشاورزی، بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون لیتر است که حدود ۲۷ میلیون لیتر اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول به محدودیت سوخت در استان خوزستان اشاره و بیان کرد: موضوع کمبود سوخت موردنیاز ماشین‌آلات کشاورزی شهرستان دزفول به صورت مکتوب به نماینده دزفول و مسوولان کشوری اطلاع‌رسانی شده و امید است این مشکل رفع و سوخت موردنیاز ماشین آلات کشاورزی تامین شود.

شهرستان دزفول قطب کشاورزی است و رونق بخش کشاورزی آن برابر با رونق بازار شهرستان است از این رو انتظار می‌رود چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان این بخش که از کم توقع ترین تولیدکنندگان کشور هستند، برطرف شوند.

ایرنا

برچسب‌ها:, , , , ,