۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نهال طی چهار سال در دزفول کاشته می‌شود

۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نهال طی چهار سال در دزفول کاشته می‌شود
۱۴۰۲-۰۹-۱۲
108 بازدید

به گزارش عماریون، بهروز قمرزاده روز شنبه در آیین آغاز پویش ملی کاشت یک میلیارد درخت در روستای سربیشه دزفول افزود: پویش کاشت یک میلیارد اصله نهال طی چهار سال در کشور برنامه ریزی و در این راستا سهم استان‌های مختلف و به تبع آن سهم هر شهرستان در این طرح تعیین شده است. وی […]

به گزارش عماریون، بهروز قمرزاده روز شنبه در آیین آغاز پویش ملی کاشت یک میلیارد درخت در روستای سربیشه دزفول افزود: پویش کاشت یک میلیارد اصله نهال طی چهار سال در کشور برنامه ریزی و در این راستا سهم استان‌های مختلف و به تبع آن سهم هر شهرستان در این طرح تعیین شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در خوزستان، مقرر شده سالانه ۸۰ میلیون درخت در این استان کاشته شود که سهم دزفول سالانه کاشت ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار اصله است.

مدیرجهاد کشاورزی دزفول با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر این شهرستان در تولید نهال و نشا گفت: ۲۲۰ هکتار گلخانه و ۵۷ نهالستان خصوصی و دولتی در دزفول فعالیت دارد که درمجموع سالانه توان تولید حدود ۱۵ میلیون نهال و ۱۵ میلیون نشا را دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت گره گشایی از مسایل مبتلا به نهالستان‌های دزفول در تحقق این هدف گذاری، کارگروه نهالستان در این شهرستان ایجاد شده است تا موانع و مسایل این نهالستان‌ها به صورت مستمر رصد و برای حل آن به سرعت تصمیم گیری شود.

قمرزاده جنگل، زراعت چوب، فضای سبز و بیایان زدایی را چهار رویکرد مهم این طرح دانست و گفت: در این طرح ملی سهم زراعت چوب و جنگل هر کدام ۳۰ درصد و سهم هر یک از فضای سبز و بیایان زدایی نیز ۲۰ درصد تعیین شده است.

وی کاهش گازهای گلخانه ای، حفظ منابع آب و خاک و ایجاد اشتغال را از جمله اهداف مهم اجرای این پویش ملی برشمرد و افزود: پایداری خاک، افزایش نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و گرد و خاک و تولید اکسیژن از جمله دیگر اهدافی است که در این طرح دنبال می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی دزفول بیان کرد: نهال‌های در نظر گرفته شده در این طرح هم در حاشیه اراضی کشاورزی و هم اراضی ملی قابل کشت قابل اجرا است همچنین در زمین‌های بخش خصوصی که زمینه کشت آن وجود دارد نیز قراردادهایی به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه تمام زیرساخت‌های لازم برای کشت سالانه ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار اصله نهال در دزفول فراهم شده است، افزود: چهار نقطه از اراضی ملی سردشت و شهیون برای اجرای این طرح جانمایی و تامین آب مورد نیاز آن نیز پیگیری شده است.

قمرزاده گفت: طرح زراعت چوب علاوه بر مزایای فراوان زیست محیطی امکان اشتغال زایی بالایی نیز دارد و اجرای این طرح می‌تواند موجب رونق اشتغال و تولید در استان و شهرستان شود.

منبع ایرنا

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,